Jedan od dijelova automobila koje je danas zakonski obavezan je katalizator. On je izrazito bitan dio ispušnog sustava i glavna zadaća mu je smanjenje ispuštanja ispušnih plinova u atmosferu koji mogu imati štetan učinak na okoliš. Naime, brojne norme koje su donesene u posljednjih nekoliko godina zagorčale su proizvodnju auta brojnim firmama jer ako određene norme nisu zadovoljene, automobili se neće moći prodavati na određenom tržištu.
Stoga, kako bi uspjeli zadovoljiti te norme, proizvođači su počeli ugrađivati auto katalizatore kako bi osigurali da im vozila mogu proći stroge ekološke testove.
Počeci korištenja u auto industriji
Govorimo li u povijesnom smislu, prvi ugrađeni katalizator u automobilu u Europi se pojavio 1986. godine. Pokazao je dobar uspjeh u smanjivanju toksičnih plinova iz automobila i sedam godina kasnije, on postoje obavezan dio svakog modela. Danas se koriste dvije vrsta auto katalizatora:
- Trostruki ili tromsjerni – koriste se kod benzinskih motora te smanjuju količinu ugljičnog monoksida i HC ugljikovodika
- Oksidacijski – koriste se kod dizeleskih motora te smanjuju količinu ugljičnog monoksida, HC ugljikovodika i krutih čestica
Dijelovi auto katalizatora
Većina automobilskih katalizatora sastoji se od 4 dijela:
- Kućište – ima oblik cilindra i toplinsku izolaciju; to je zapravo ispušna cijev koja prikuplja plinova iz ispušne grane
- Prijenosnik – sastoji se od jako mnogo kanala kroz koje cirkuliraju ispušni plinovi; može biti izrađen od metala, keramike ili aluminij-magnezij silikata
- Srednji sloj – pokriva cijelu površina prijenosnika te osigurava optimalne uvjete drugom sloju
- Akitvan sloj – ovo je najvažniji dio katalizatora u autu i on se sastoji od dijelova koji izazivaju kemijsku reakciju kada dođu u doticaj sa štetnim sastojcima iz ispušnih plinova
Čišćenje i održavanje ispušnog sustava automobila
Ispušni sustav automobila vrlo je važan dio te je potrebno redovito provjeravati da li sve ispravno radi. Između ostalog, potrebno je provjeravati ispravnost auto katalizatora zbog toga što može doći do njegovog začepljenja. Ta pojava se najčešće manifestira kod automobila s dizelskim motorom i posebice ako se vrlo često auto koristi u gradskoj vožnji. Tada automobilski katalizator često nema vremena da dođe do temperature koja je potrebna kako bi se uništile štetne čestice.
Primijetite li da automobil ima smanjenu snagu motora, da troši više goriva ili da trokira, najbolje je odvesti ga automehaničaru kako bi on provjerio njegovo stanje te ustanovio je li riječ o kvaru katalizatora ili o nečem drugom.
Čitajte i sljedeći članak: EGR ventil za auto brine o ekologiji
EGR ventil (Exhaust Gas Recirculation) koristi se i kod dizelskih, i kod benzinskih motora.